Írta: Farkas Anett, 2016. december 26. napján
Mint
oly sokan mások itthon, én is tavaly májusban hallottam először Röhrig
Gézáról, a New York-ban élő magyar költőről, akit az akkortájt
diadalútjára induló Saul fia című film főszereplőjeként ismerhettünk
meg. Unos untalan hallhattuk, hogy a filmben kiváló alakítást nyújtó
Röhrig Géza New York-ban élő magyar költő. New York-ban élő. Magyar.
Költő. Egy amatőr. Egy outsider. Egyáltalán nem értettem, hogy lehet
valaki New York-ban élő magyar költő. Mit csinál egy magyar költő New
York-ban? Egy költő, egy magyar költő, New York-ban. Olyan abszurdnak
hatott. Értelmetlennek. Ráadásul mindig kiemelték, hogy nem
professzionális színész, hanem amatőr. Outsider, nem szakmabeli, egy
kívülálló. Itt veszítettem el végképp a fonalat.
Egy
roppant sikeres film főszereplője, aki maga is rengeteg elismerést kap a
szerepért, egy New York-ban élő magyar költő, aki amatőr. Állandóan az
járt a fejemben, amint meghallottam ezt: hogyan gondolkodhatott egy első
filmes rendező, jelesül Nemes Jeles László, amikor a témájánál fogva
amúgyis rizikós filmjének főszerepére egy amatőrt választott. Ráadásul
egy New York-ban élő magyar költőt. Őrület, nem? Annyira kíváncsi
voltam, mit tudhat egy New Yorkban élő magyar költő – hangsúlyozom
mindig így emlegették és csak így -, hogy rábízták egy ilyen film
főszerepét? Ráadásul minden híradás egyértelműen kiemelte, hogy a film
sikere nagymértékben köszönhető Röhrig Géza alakításának.
Jól
megjegyeztem hát ezt a nevet és a hozzá kapcsolódó, számomra már-már
ironikusan ható bemutatást: New York-ban élő magyar költő, ám a filmet
csak jóval később, már az Oscar díjjal történő jutalmazása után,
tulajdonképpen egy fogadalom miatt néztem meg: “ha megnyeri az Oscart,
megnézzük”. Nem mintha nem lettem volna kíváncsi a filmre, pláne a
főszerepet alakító New York-ban élő magyar költőre, az amatőrre, nagyon
is az voltam, mégis így alakult.
(Erről bővebben itt írtam:
A
film címe nagyon helyesen megválasztva “Saul fia”, bár a film Saulról
szól igazán. És nem a fiáról. Legföljebb a fián/a fiún keresztül, de
Saulról. Innentől kezdett el érdekelni Röhrig Géza, az ember, a személyiség, az egyéniség.
Az ugyanis nyilvánvalóvá vált számomra, hogy ha a szó szoros értelmében
nem is professzionális színész, nagyon sok köze van a
filmhez/filmezéshez, a művészetekhez, magához a témához, ez máshogy nem
ment volna. Mindaz, ami kiderült számomra Gézáról, egyértelművé tette,
hogy erre rendesen ráéreztem. A huszas éveiben szerepelt néhány filmben,
sőt maga is filmrendező szakon végzett, habár diplomát nem adtak neki
(szerintem ezt még meg lehetne gondolni, valahol csak ott hever az a
papír…), egyetemistaként egy hónapot töltött Auschwitz-ban, első kötete,
a hamvasztókönyv is a holokauszthoz kapcsolódik és folytathatnám.
Géza az “amatőrségről” egyébiránt így nyilatkozott, amikor felvetették neki a következőt:
“A kritikusok szerint sokkolóan hitelesen alakította Sault, de hozzáteszik, hogy amatőrként.”
“Nem
vagyok profi színész, de ennek a szembeállításnak nem sok értelmét
látom. Hisz ki az amatőr? Aki olyat csinál, amiből nem él meg? Akkor
Kafka is amatőr volt. Aki nem járta ki a megfelelő iskolákat? Akkor
Csontváry kétszeresen amatőr.”
Azzal
kezdtem, hogy az addigra már jelentős számban elérhető interjúkat,
melyeket Géza adott, mind megnéztem és meghallgattam, illetve elolvastam
róla mindent, ami fellelhető volt. Szerencsére egyre több minden volt
fellelhető. Sokszor a külföldön megjelent angolnyelvű interjúi
közvetlenebbnek tűntek, mint az itthoniak. Egy rendkívül érdekes ember
érdekes és nem könnyű sorsa bontakozott ki előttem. Gondolom Géza az
“érdekes” miatt tiltakozna. Nem azért mert unalmas élet jutott neki,
hanem talán azért, mert túlságosan mozgalmas.
Egy interjújában így fogalmazott: “társadalmi
mobilitás tekintetében általában több nemzedék futja be azt a távot,
amit én egyedül abszolváltam. Ez azonban tipikus jelenség az
örökbefogadottak körében. Egy ideig elég vacak lapokat húztam. Nem
támasztott velem szemben semmiféle várakozást senki. Akikkel életem első
tíz évét töltöttem, azok jó része ma börtönben ül, mélyszegény, vagy
halott. Örülök, hogy velem nem ez történt.”
(A teljes interjú itt olvasható:
Tartózkodnék
attól, hogy belekezdjek Géza életrajzának akárcsak rövid ismertetésébe
is, lehetetlen vállalkozás lenne. Reméljük egyszer ő majd úgy gondolja,
megosztja velünk – kétségkívül kalandosra sikerült – életének főbb
mozzanatait. Jelenleg dolgozik egy, az elmúlt két évét saját olvasatában
bemutató könyvön. Korábban beszélt arról is, hogy egy ideje az
foglalkoztatja: “van-e teljesen reménytelen ember. Van-e olyan kegyetlen
vagy épp ingerszegény helyzetből fakadó hátrány, amit aztán már
képtelen behozni a lélek”. Talán erről szól egyelőre fiókban heverő,
több, mint 600 oldalas regénye is.
Röhrig
Géza valójában nagyon összetett (alkotó) ember. Költő, zenész, színész.
Bár a Saul fia miatt irányult rá figyelem elsősorban, ma már költőként
is sokan ismerik. Idén márciusban jelent meg “az ember, aki a cipőjében hordta a gyökereit”
című kötete, mely éppen a nyolcadik volt a sorban. Elolvastam és
azonnal arra gondoltam, vajon milyen lehet az előző hét? Nyilván jómagam
nem értek az irodalomhoz, egyszerű olvasóként azonban rendkívül
megragadott ez a számomra “vizuális költészet”, nemcsak olvasom, de
látom is a verseit. Mindig. Egészen különös. Kisebb megdöbbenéssel
vettem tudomásul, hogy korábbi kötetei (hamvasztókönyv,
fogság, éj, a rebbe tollatépett papagája (ebben nem versek, hanem
képzelt haszid történetek olvashatóak), sziget, törvény, honvágy)
nem váltottak ki különösebb visszhangot az irodalmi életben. Pedig akkor
még nem is olvastam őket, azóta persze pótoltam ezt a hiányosságot.
Tulajdonképpen a sokszor nehéz témák miatt nem könnyű, de nagyon jó
Röhrig Gézát olvasni.
Mindezek
után nem csoda, ha úgy gondoltam, személyesen is szeretnék Gézával
találkozni. Mégis más, ha valaki kézzelfogható távolságban (vagy éppen
közelségben) van tőled, mintha csak a tévében (értsd még: laptop-on)
vagy a vásznon látod. Ráadásul néhány interjúban, illetve szereplései
alkalmával általában felolvasta egy-egy versét, ami az ő előadásában
egészen zsigerien hatott. Ezt át akartam élni, meg akartam hallgatni.
Először a költészet napján volt erre módom Budapesten, egy
könyváruházban. Az, hogy nem csalódtam, semmit nem mond el arról,
milyennek találtam. Pedig “csak” odajött, felolvasott 20-25 percet, majd
dedikálta a köteteit. Emberből ennyi pozitív energiát áradni, ennyi
kedvességet adni, ennyire figyelni a másikra, tulajdonképpen a legtöbb
esetben vadidegen emberekre, nagyon ritkán látni.
Mondhatnám
jött, látott és győzött. És mindenhol, minden alkalommal ez történik,
ha megjelenik valahol. Azóta többször volt már abban a szerencsében
részem, hogy találkozhattam vele, hallhattam felolvasni, beszélni,
mesélni, és mindig ugyanaz történik, mindenkivel. Megszeretik. Legutóbb,
amikor pár napja Pécsett járt (mióta először találkoztunk, azóta
hívtam, nagyon szerettem volna, ha eljön hozzánk, köszönöm Ágoston
Zoltánnak, hogy végül elhozta Gézát Pécsre), a beszélgetés végén felállt
egy idősebb úr és azt mondta Gézának: “itt magát most mindenki nagyon megszerette!”. Nem hiszem, hogy kell ennél nagyobb elismerés, ámbár az Oscar és a Kossuth Díj is csodásan hangzik.
Ha
Gézáról egyetlen mondatot mondhatnék, bizonyosan a nagy indiai
gondolkodót, Mahatma Gandhit idézném, ez nagyon illik rá: “My life is my
message”.
“Az életem az üzenetem.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése